Undersjøiske tunneler, Færøyene
På Færøyene har NCC siden 2016 ferdigstilt to veitunneler og en rundkjøring under havbunnen. Disse to delprosjekter har en verdi på rundt 2,7 milliarder NOK.
Hensikten med tunnelene er å øke mobilitet for både personer, bedrifter og offentlig forvaltning.Tunnelene reduserer reiseavstanden for flere tusen mennesker med opp til halvannen time, og med det styrke bærekraft, kommersiell konkurransekraft og den nasjonale økonomien som helhet.
![](https://res.cloudinary.com/adaptiveimages-ncc/image/upload/f_auto,dpr_auto,q_auto,fl_progressive/w_994,h_994,c_fill,g_auto/w_100,h_100,c_scale/episerver/dbb583cf-03bd-4ce3-ba0e-92c522c3802d/teitur-samuelsen_lowres.jpg)
Gjennomføringen av prosjektene har gått svært bra, og de utfordringer som har oppstått under byggingen har vi håndtert i godt samarbeid med NCC.Direktør Teitur Samuelsen, P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), Færøyene
Undersjøiske Sandøytunnelen ferdigstilt på Færøyene
Med drone over Eysturoytunnelens flotte portaler
Bli med gjennom Eysturoytunnelen
NCC har lang erfaring med å bygge tunneler. Spisskompetansen finnes i vår norske virksomhet, og vi drar nytte av vår erfaring fra de to tunnelene vi bygde på Førøyene på begynnelsen av 2000-tallet.Kenneth Nilsson, Head of NCC infrastructure
NCC signerte 8. november 2016 kontrakt om bygging av to veitunneler på Færøyene. Kontrakten består av to delprosjekter. Eysturoytunnelen på 11,2 km var den første av disse to og med en verdi på omlag 1,5 milliarder NOK.
Den andre tunnelen, Sandoyartunnelen på 10,8 km, har en verdi på ca 1,2 milliarder NOK. Arbeidet har også omfattet veier i dagsonen for tilknytning til eksisterende infrastruktur.
NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. NCC bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som har arbeidet i prosjektet var også med å bygge de to foregående tunnelene.
Kunden er P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som eies 100 prosent av Landstinget på Færøyene.
Reduserer reiseavstander
Eysturoytunnelen reduserer reiseavstanden fra Tórshavn til Runavik/Strendur fra 55 kilometer til 17 kilometer. Den 64-minutters kjøreturen er kortet ned til 16 minutter. Kjøreturen fra Tórshavn til Klaksvík er forkortet fra 68 minutter til 36 minutter.
Tunnelen kobler sammen begge sider av bukten Skálafjørður ved hjelp av to tunneler som kobles til en rundkjøring under havbunnen. Tunnelen er 2,2 kilometer lang fra hovedveien ved Rókini i Saltnes til rundkjøringen, og avstanden fra Sjógv på Strendur til rundkjøringen er 1,7 kilometer.
Hovedtunnelen fra Tórshavn til rundkjøringen er 7,5 kilometer, og kommer opp i dagen ved landsbyen Hvítanes. For å øke sikkerheten er det ikke være brattere stigninger enn 5 prosent. Det laveste punktet ligger 187 meter under vannflaten.
Største infrastruktursatsing noensinne
Begge tunnelene i Færøyene-entreprisen bidrar til sikrere veier og redusert reisetid til Tórshavn fra flere steder på Færøyene, og gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre.
Byggingen av de to tunnelene har også vært den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.