
Det er vårt felles ansvar å følge prinsippene i atferdsreglene.
Som ansatt skal du kjenne til innholdet i atferdsreglene og vurdere hvordan de kommer til anvendelse i ditt arbeid. Du oppfordres til og må føle deg fri til å rapportere eventuelle brudd på atferdsreglene.
NCC strever etter langsiktig forretningssamarbeid som grunnlag for å skape verdi for kunder og aksjonærer samt sikre trygge og utviklende arbeidsplasser. Vi oppnår dette gjennom våre handlinger – ved å vise kunder og andre interessenter at vi er et pålitelig og redelig selskap som alltid holder våre forpliktelser.
Derfor er det viktig å kommunisere våre atferdsregler som en naturlig del av samarbeidet med forretningspartnere og andre tredjeparter.
Et grunnkrav er at NCC følger lover og internasjonale konvensjoner. Det betyr at vi alltid respekterer og følger lover og forskrifter som er relevante for vår virksomhet. Vi forventer derfor at alle medarbeidere har kjennskap til hvilke lover og regler som gjelder for deres bestemte funksjon eller rolle.
I NCC er vi ærlige og åpne i samarbeid med forretningspartnere og tredjeparter, og vi forventer at våre forretningspartnere og deres leverandører opptrer på samme måte. Vi innfrir våre forpliktelser og respekterer alle avtaler som er inngått. Vi forventer at våre forretningspartnere kommuniserer våre verdier, eller sine egne om de er like, gjennom hele verdikjeden. Vi forventer at de opptrer i samsvar med våre verdier/atferdsregler eller sine egne om de er like.
I NCC er vi opptatt av å drive virksomhet ene og alene på grunnlag av egenskapene og integriteten i våre produkter, tjenester og arbeidskraft. Vi tolererer ikke bestikkelser eller korrupsjon. Vi vil ikke gi eller tilby noe av verdi til en offentlig ansatt eller firmarepresentant i den hensikt å påvirke en beslutning.
NCC konkurrerer i markedet om å dekke kundenes behov og styrke selskapets børsverdi. Vi inngår ikke avtaler eller engasjerer oss i virksomhet som begrenser konkurransen. For eksempel tillater vi ingen form for konkurransebegrensende atferd som prissamarbeid, kartellvirksomhet eller misbruk av markedsdominans. Vi støtter i alle deler av virksomheten en korrekt og allsidig konkurranse ved anbud, tilbud og innkjøp.
En interessekonflikt foreligger når noens private interesser kommer i konflikt med, eller synes å komme i konflikt med NCCs interesser. Som medarbeidere i NCC plikter vi å informere vår nærmeste leder om eventuell forretningsvirksomhet vi utfører utenfor NCC-konsernet. Vi kan ikke utføre arbeid eller indirekte drive økonomisk virksomhet for organisasjoner som konkurrerer med eller har forretningsvirksomhet med NCC. Vi kan heller ikke delta i aktiviteter som kan medføre interessekonflikter eller brukes til personlig vinning i relasjon til forretningspartnere. Dette omfatter å tilby eller ta imot personlige gaver eller tjenester, eller delta i påspanderte aktiviteter ut over normal forretningsvirksomhet. Det inkluderer også ikke å kreve eller gi noen form for løfter i forbindelse med gaver. Som medarbeidere må vi informere vår nærmeste leder om personlige interessekonflikter.
NCC som selskap gir ikke bidrag eller donasjoner til politiske organisasjoner. NCC tar ikke partipolitisk standpunkt, men medarbeiderne oppmuntres til å engasjere seg i samfunnsspørsmål og delta i aktuelle debatter.
NCC vil følge lovene som gjelder for å forhindre at hvitvasking av penger forekommer. Hvitvasking av penger er ulike former for tiltak foretatt for å skjule kriminell virksomhet eller for å fremstille den som legal, gjennom å få ulovlige pengetransaksjoner til å se lovlige ut.
Bare personer med eksplisitt fullmakt har lov til å uttale seg på vegne av NCC. Som NCC-medarbeidere er vi alle bevisst på det klare skillet mellom våre egne personlige synspunkter og synspunkter som representerer et offisielt NCC-standpunkt eller NCCs synspunkter. Vi er nøye med ikke å utlevere konfidensiell informasjon om NCC eller andre, bortsett fra til personer som har et legitimt behov for informasjonen og som er autorisert til å få tilgang til informasjonen. Informasjon som deles gjennom direktemeldingstjenester, SMS, blogger og sosiale nettverkssider, kan få vidtrekkende og permanent spredning og ha en negativ eller skadelig innvirkning på deg som privatperson, NCC og våre samarbeidspartnere.
NCC samler inn og behandler personlige opplysninger om forbrukere, medarbeidere og tredjeparter i samsvar med gjeldende personvernlover og relevante NCC-retningslinjer. Konfidensielle opplysninger om medarbeidere lagres på en forsvarlig måte og kan, med mindre loven krever noe annet, bare videreformidles til personer som har tilstrekkelig autorisasjon til å motta slike opplysninger.