E134 Gvammen-Århus, Telemark

NCC har fra 2014-2017 bygget ny tunnel på E134 mellom Gvammen og Århus i Telemark.

NCC ble i 2014 tildelt kontrakten "E134 Gvammen-Århus, Hovedkontrakt K4". Entreprisen gikk ut på etablere å en ny veiforbindelse mellom Gvammen og Århus i Telemark. Den 11,7 km lange, nye, traseen bestod av noe veibygging i dagen, samt en 9,4 km lang tunnel. 

E134 er korteste vei fra Drammen til Haugesund og er en hovedforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet. Gjennom Telemark har veien flere steder dårlig standard, med smal vei, krapp kurvatur og store stigninger. Spesielt mellom Gvammen (Hjartdal kommune) og Århus (Seljord kommune) er det strekninger som ga betydelige utfordringer for fremkommeligheten vinterstid. Omleggingen av veien gjennom en tunnel fra Gvammen til Århus kortet inn E134 med ca. 11 km. I tillegg ble den nye veien tilnærmet flat, og samlet reduserte dette kjøretiden for tunge kjøretøy med ca. 18 minutter.

Tunnellbyggingen alene genererte over 1,2 millioner kubikkmeter med stein som ble sprengt ut. Tunnelen har tunnelklasse C og tunnelprofil T10,5 inklusiv 3 berghaller. Fjellet bestod stort sett av kvartsitt, og mesteparten av tunnelen har en bergoverdekning på mer enn 1000 meter, noe som medfører store bergspenninger og med muligheter for sprakefjell. Tunnelen ble drevet fra to sider. Det ble prosjektert å lage ca. 245 000 m² hvelv av sprøytebetong, samt ca. 4 200 m² med veggelementer.

På Gvammensiden bestod løsmassene av mektige avsetninger av sand og grus som delvis inneholder stein. De øverste en-to meterne består av relativt ensgradert sand. Fra 3-18 meters dyp er det lag av torv og grus med høyt innhold av organisk materiale. De organiske materialene tetter mellom et øvre overflatenært og et dypere grunnvannsmagasin med artesisk trykk.

På grunn av trykkforskjellene var det svært viktig at dette tettesjiktet ikke ble punktert, og dette betød for eksempel at bruene på Gvammen ikke kunne fundamenteres ved pæling. Nord for kanalen har det derfor blitt laget en fylling av lett materiale. Videre ble veien lagt så lavt som mulig i terrenget for å avgrense omfanget av setninger. Forbelastning med setningsoppfølging var forventet å gi kontroll over setninger i veilinja og gi grunnlag for optimalisering av fundamentering av bruene. Veilinja og områdene for brufundamentene på Gvammen ble forbelastet i minimum et år før byggingen kunne starte. Det meste av forbelastningshaugene ble fjernet før bygging av brufundament og vei startet.

Den 2,6 km lange hovedveien som ble bygget i entreprisen har videre dimensjoneringsklasse S4. Det bygges også 3 betongbruer, 2 buebruer, 2 tunnelportaler, 12 tekniske bygg, overgangsbruer, samt 2,5 km med lokalveier. Det ble i kontrakten etablert ca 40 000 m med drens/overvannsledninger, 350 kummer, 170 000 m kabalføringer, samt legges ca. 58 300 tonn med asfalt. Prosjektet ble videre gjennomført modellbasert.

Under byggingen fulgte anleggsområdet NCCs eget miljøkonsept Grønn byggeplass, som setter strengere krav enn myndighetenes egne til for eksempel energibruk og avfallshåndtering.