NCC bygger laboratorium for NTNU

NCC Building og Lusparken Arkitekter har signert kontrakt med Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) om bygging av nytt 2617 kvadratmeter stort laboratoriebygg på Valgrinda i Trondheim. Bygget bygges fossilfritt som den første fossilfrie byggeplassen nord for Oslo.

Illustrasjonsbilde: NCC

Se FILM: NCC bygger laboratorium for NTNU

NTNU, Institutt for geovitenskap og petroleum (IGP) samlokaliseres på Valgrinda, og et nytt laboratoriebygg for GEO-miljøet ved NTNU og SINTEF Byggforsk skal bygges. Dette er første ledd i en pågående omorganisering av NTNUs avdelinger og campuser. Kontrakten er en totalentreprise med samspill til en verdi på 80 millioner kroner eks. mva. Byggearbeidene starter innen utgangen av juni 2018 og ferdigstilles juni 2019.

– Samspillsfasen med byggherren har vært effektiv og vi ser frem til å sette spaden i jorden nå innen kort tid. Nå skal vi bidra til at NTNU setter seg i førersetet med Valgrinda som den første fossilfrie byggeplassen nord for Oslo, sier Trond-Espen Lorentzen, prosjektleder i NCC Building.

Tydelige bærekraftsmål

Prosjektet har et ambisiøst klima- og miljømål; utover at det skal bygges fossilfritt, så implementeres NCC sitt eget miljøkonsept kalt «Bærekraftig Byggeplass». Det blir dessuten tatt i bruk fornybar byggestrøm og prosjektet har som mål å oppnå en avfallssorteringsgrad på over 90 prosent. Miljøbetong hvor 20 prosent av sementen erstattes med flygeaske blir benyttet for å redusere deponering.

Strekker seg lenger enn forskriftene

Med nybygget på Valgrinda ønsker NTNU å strekke seg ut over gjeldende forskriftskrav. En ønsker å teste ut innovative løsninger for redusert energibehov og egenproduksjon av energi. Bygget og integrasjonen med NTNUs energisystemer og nabobygg vil gi verdifulle erfaringer som for eksempel kan brukes i den større planlagte campusutbyggingen.

Data skal brukes i undervisning

Det er lagt vekt på at beregningene skal baseres på realistiske forutsetninger, da universitetsbygg ofte har et signifikant annerledes driftsmønster enn andre bygg. Dette fanges ofte ikke opp i idealiserte energiberegninger med den konsekvens at viktigheten av energi underestimeres. Data fra prosjektet vil være tilgjengelig for bruk i forskning og utvikling på NTNU. Solceller på tak vil gi driftsorganisasjonen verdifulle erfaringer knyttet til drifts- og vedlikeholdsregime, som kan bidra til å redusere risikoen ved fremtidige installasjoner av solproduksjon på campus.

– Det er ekstra motiverende å jobbe tett med kunder som har like store ambisjoner på bærekraft som oss selv, avslutter Lorentzen.

Nøkkelinformasjon:

Beskrivelse: Undervisningsbygg Størrelse: 2617 kvadratmeter Byggetid: Q2 2018 – Q2 2019 Byggherre: NTNU Entreprenør: NCC Building Arkitekt: Lusparken Arkitekter Entrepriseform: Totalentreprise med samspill Kontraktsverdi: 80 millioner kroner eks. mva Bærekraft/miljø: Fossilfri byggeplass, NCC Bærekraftig Byggeplass, miljøbetong, fornybar byggestrøm, fjernvarme, avfallssorteringsgrad på over 90 prosent

Mediekontakt:

Ruzica Kvernland, prosjektleder NTNU ruzica.kvernland@ntnu.no, +47 481 13 615

Trond-Espen Lorentzen, prosjektleder NCC Building Trond-espen.lorentzen@ncc.no, +47 959 92 199

Tor Heimdahl, kommunikasjonssjef NCC i Norge tor.heimdahl@ncc.no, +47 951 30 693

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning på SEK 55 milliarder og over 17.800 ansatte i 2017. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.