NCC en sentral entreprenør for Bybanen

NCC gratulerer Bergen med dagens åpning av Bybanens linje 2 fra Bergen sentrum til Fyllingsdalen. Dermed har NCC levert sitt ellevte Bybane-prosjekt, og har samlet gjennomført arbeider for Bybanen Utbygging for i overkant av tre MRD NOK.

– NCC i Bergen har jobbet for Bybanen Utbygging siden starten i 2008. I dag er vi svært stolte og glade over at linje 2 til Fyllingsdalen åpner for publikum, sier avdelingssjef Henning Simonsen i NCC i Bergen.

Fredag 18.november ble traséen til Fyllingsdalen offisielt overlevert med markering og taler, og i helgen var det førpremiere med gratis prøvekjøring for publikum.

Bybanen prioritert kunde

NCC har hatt fire kontrakter i forbindelse med Bybane-byggingen mellom Bergen sentrum og Fyllingsdalen, blant annet byggingen av entreprisene D16 Fyllingsdalen og D14 Mindemyren med Kristianborg holdeplass.

Ståle Liland i NCC har vært prosjektleder ved sju av Bybane-entreprisene de senere år.

– Bybanen er en prioritert kunde for NCC, og som entreprenør prøver vi hele tiden å løse utfordringene og bygge Bybane-prosjektene mest mulig effektivt. Og ikke minst bidra til godt samspill og finne de gode løsningene for byggherre, sier prosjektleder Liland, som sammen med avdelingssjef Simonsen gratulerer Bergen med åpningen av den nye Bybane-traséen.

Utbyggingen av Bybanen i Bergen startet i 2008 og med NCC som sentral entreprenør på alle de fire byggetrinnene.

Se film: NCC - en sentral entreprenør for Bybanen i Bergen - YouTube

Mer om NCCs utbyggingsprosjekter for Bybanen Bybanen, Bergen | NCC

For mer informasjon, kontakt

Henning Simonsen, avdelingssjef NCC Infrastructure, Civil Vest

T: +47 916 94 799  E: henning.simonsen@ncc.no

Robin Stenersen, kommunikasjonsrådgiver NCC Infrastructure

T: +47 952 902 19  E: robin.stenersen@ncc.no

NCC+47 22 98 68 00firmapost@ncc.no

Om NCC. NCC er et av de ledende entreprenørselskapene i Norden. Som ekspert på å drive komplekse byggeprosesser, bidrar NCC til en bygg- og anleggsvirksomhet som har positiv innvirkning på kundene og for samfunnsutviklingen som helhet. Virksomheten omfatter utvikling av næringseiendom, bygge- og infrastrukturprosjekter samt produksjon av asfalt og steinmaterialer. I 2021 omsatte NCC for cirka 53 milliarder SEK og 13 000 ansatte. NCCs aksjer er notert på Nasdaq Stockholm.