Viktig test for videre elektrifiseringen av asfaltbransjen

NCC har denne uken testet en elektrisk asfaltutlegger på en rekke mindre asfaltprosjekter i Oslo-området. Test-prosjektene har gitt viktige erfaringer som nå tas med videre.

-Vi er godt fornøyde med testen og selvfølgelig er det batterikapasiteten som har vært det store spørsmålet. For oss i NCC er det viktig at vi med elektriske maskiner kan opprettholde samme kapasitet som tidligere, sier André Waage, Head of department NCC Industry Norge.

I løpet av testuken har NCC erfart at maskinen har i underkant av 4,5 timer driftstid før den må lades. Å lade opp til 80 prosent batterikapasitet tar i praksis ca. 40 minutter. Til lading brukes en «ladehenger» som har kapasitet til lading av asfaltutleggeren to ganger.

-Ladebegrensingen krever planlegging og tilrettelegging i asfaltprosjektet. Vår produksjon må legges opp etter behovet for lading. Vi må nok endre litt på tankemåten og være mer fleksible, sier area manager Øistein Bekken i NCC Industry.

Statens vegvesen deltok på befaring under asfaltering på en gatestrekning på Ekeberg og er positiv til det som skjer innen elektrifisering av maskinene i asfaltbransjen.

-Det var en fremtidsrettet test vi var vitne til og vi ser at driftstiden er tilfredsstillende. Det blir derfor veldig interessant å følge utviklingen videre, sier Trond Aas Stenberg, prosjektleder dekkevedlikehold i Statens vegvesen Øst.

-Elektrifiseringen av asfaltbransjen er nå godt i gang og NCC skal følge med og involvere oss i den videre utviklingen. Samtidig er det viktig å huske at det er i asfaltproduksjonen de store CO2-utslippene skjer. Det er der vi fortsatt kan gjøre de store CO2-kuttene. Men med gode elektriske maskiner også i asfaltbransjen vil vi nok ganske så raskt se elektrisk asfaltutleggere på veier og gater, avslutter André Waage.
 

FOTO: NCC

For ytterligere informasjon, kontakt:
Øistein Bekken, area manager NCC Industry t. 45 23 78 38
Tor Heimdahl, media manager NCC i Norge. t. 95 13 06 93 e. tor.heimdahl@ncc.no