Sandefjord går for miljøvennlig ugressbekjempelse

Sandefjord kommune har til årets vår- og sommersesong valgt å ta i bruk det miljøvennlige ugressmiddelet NCC SPUMA. NCC Spuma er en termisk metode for ugressbekjempelse med et lavt energibehov, liten klimapåvirkning og et godt arbeidsmiljø med en nært sagt ubetydelig miljøbelastning. Sandefjord kommune «skumlegges» fra 5. juni.

– Det nesten kokende vannet sammen med skummet dreper ugress ved å legge seg som et isolerende lag. Det sørger for at temperaturen i vannet blir værende lenger slik at varmen trenger helt ned i rotsystemet som til slutt tar knekken på ugresset, sier Joakim Johannesen, områdesjef i NCC.

”Spuma” betyr skum på latin, og det er nettopp det geniale ved metoden. Vann oppvarmet til 95–98 °C sprøytes over ugresset. Vannet holdes deretter varmt av et isolerende skum og gir en grundig termisk bekjempelse. Den høye temperaturen gjør at cellestrukturen i ugresset dør eller svekkes i løpet av få minutter. Også ugressfrøene mister evnen til å gro.

Hundre prosent nedbrytbart

NCC Spuma inneholder ingen giftige stoffer, bare varmt vann og skum fremstilt av plantesukker fra mais og kokos. Alt er 100 prosent biologisk nedbrytbart. Andre metoder som gassbrenning og dampbehandling krever langt større mengder gass og olje i forhold til graden av bekjempelse. Derfor har metoden opptil 80 % lavere utslipp av kulldioksid enn gassbrenning.

Brukervennlig

Metoden er utviklet med tanke på å bekjempe uønsket vegetasjon på og rundt fortauer, i veikanter og trafikkøyer, på parkeringsplasser, beplantede områder og lignende. Den skånsomme metoden gjør at trær, blomsterbed, sykkelstativer og lignende kan behandles effektivt uten at omgivelsene rundt blir ødelagt. Ugressbekjempelse langs kantstein og på fortauer skjer ofte maskinelt. På mindre og vanskelig tilgjengelige steder utføres behandlingen gjerne manuelt.

– Vi får en del spørrende blikk og flere kommer opp til oss med spørsmål som vi opplever som bare hyggelig. Dette er jo ganske nytt for folk flest og mange er nysgjerrige. Da er det jo stas å kunne fortelle at dette er kanskje det mest miljøvennlige og den mest effektive metoden å fjerne ugress på, sier Johannesen.

Tids- og kostnadseffektiv behandling

En behandling med NCC Spuma gir en mer varig effekt enn for eksempel gassbrenning eller dampbehandling. Det holder derfor med ca. tre behandlinger i året, mens andre metoder krever opptil ti behandlinger. Det kreves mindre energi for å oppnå samme eller bedre resultat over tid. Større effekt og færre antall behandlinger gjør innovasjonen til en meget tids- og kostnadseffektiv metode for ugressbekjempelse.

5 kjappe om NCC SPUMA

• 100 % biologisk nedbrytbar

• Meget energieffektiv

• Kommer til overalt

• Sikkert arbeidsmiljø

• Få behandlinger gir stor effekt

Mediekontakt:

Joakim Aas Johannessen, markedsansvarlig, NCC
t:
+47 45 50 32 09 e: joakim.johannessen@ncc.no

Cato Werner Gustavson, kommunikasjonsrådgiver, NCC

t: +47 924 66 737 e: cato.werner.gustavson@ncc.no

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 54 milliarder og over 17.000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.