Primær kanal er gjennom linjeorganisasjonen. Vi oppfordrer deg til å varsle om mistenkte brudd på atferdsregler direkte til lederen din, lederens overordnede, HR, Legal, Finance eller Group Compliance.
- Føler du at du ikke kan henvende deg til noen av disse, kan du bruke NCCs varslerkanal Tell Me, der du kan være anonym.
- Når du sender inn et varsel, blir du spurt om du vil oppgi din identitet, slik at saken kan håndteres på en mest mulig effektiv måte. Men du kan også velge å være anonym. Sannsynligheten for en vellykket gransking er større hvis du velger å oppgi identiteten din. Jo mer informasjon du kan gi, desto bedre.
- Det er viktig at varsleren oppgir så mye informasjon som mulig for å bistå i granskingen (alltid nyttig: "hva, når, hvordan, hvor" – "hvem" når det kreves for å løse saken). Dessuten vil all dokumentasjon som kan gis, være nyttig.
- Kommer du på noe viktig etter at varselet er sendt, kan du bruke passordet ditt for å gå tilbake til Tell Me og få tilgang til det opprinnelige varselet. Du kan da legge til flere opplysninger eller besvare spørsmål som du har fått fra Group Compliance.
- Innsendte varsler vil bli mottatt av Group Function Compliance, og du vil få et unikt saksnummer og et passord som gjør at du kan kommunisere trygt med teamet der. Vi oppfordrer deg til å sjekke varselet regelmessig for å se om det foreligger spørsmål eller tilbakemelding. Varslene vil deretter bli sendt til autoriserte ressurser for gransking.
- Alle varsler blir behandlet konfidensielt, og vi beskytter varslere mot represalier. Ved å bruke varslingskanalen er varsleren klar over at noe informasjon kan bli delt med relevante funksjoner i NCC og at all informasjon håndteres konfidensielt.