
Sykkelen som fremkomstmiddel er på rask fremmarsj. Samtidig foreligger det et bredt ønske om å øke andelen syklister i samfunnet. Fra et bærekraftperspektiv er sykkelen overlegen. Nå er det nødvendig med en infrastruktur for et av fremtidens naturlige transportmidler.
Sykling er raskt, billig, fleksibelt og bra for helsen. Hvis flere brukte sykkel i byene, ville trengselen på veiene forsvinne. Det ville bli mindre støy. Og luften ville bli renere å puste i. Men utvikling av en god sykkelinfrastruktur krever felles innsats.
Vi tror at sykkelen i fremtiden vil ha en like selvfølgelig plass i hjemmet, på jobben og i samfunnet som bilen har hatt i mange år. Tiden er moden for å behandle sykkelen som en egen trafikkart i forbindelse med byutvikling. Vi trenger en sykkelinfrastruktur som gjør det enklere for syklisten å ta seg frem på en rask og sikker måte. Du må for eksempel kunne parkere sykkelen enkelt og ta deg problemfritt og sikkert over kommunegrenser.
“For oss i NCC er god sykkelinfrastruktur et spørsmål om å takle utfordringene knyttet til bærekraft som samfunnet står overfor: Økologisk, sosialt og økonomisk.”- Frida Panzar, forretningsutvikler og ansvarlig for NCC Cycle Logics™
Vi tror at samarbeid er et godt utgangspunkt i utviklingen av en funksjonell sykkelinfrastruktur for fremtiden. Blant annet jobber vi i nettverk sammen med ulike aktører på sykkelområdet. Vi har dessuten koblet inn en jurist som ser nærmere på kommunenes muligheter til å samarbeide om sykkelinfrastrukturen innenfor rammene av Lov om offentlige anskaffelser.
NCC har satt sammen et nordisk team som håndterer sykkelspørsmålet i et større perspektiv. Hele flyten står sentralt: Boligen, jobben, servicefunksjonene og veien mellom disse. Våre forretningsområder bidrar med lærdom fra alle typer samfunnsbygging i forskjellige land, og skaper samtidig ny innsikt. Her samler vi kunnskap om hvordan vi bygger et samfunn der sykkelen hører naturlig hjemme.
I øyeblikket er utviklingsarbeidet konsentrert rundt tre områder: Smarte sykkelparkeringer, lengre sykkelveier gjennom byer og sikre sperringer i forbindelse med veiarbeid. Praktiske og sikre løsninger samler vi under navnet NCC Cycle Logics.
Lange, sammenhengende sykkelveier som binder byen sammen er ikke bare en nødvendighet. Det er også mer kostnadseffektivt. Ved å komme tidlig inn i prosessen kan vi som bygger sykkelstier, planlegge effektivt og for eksempel utføre visse typer jobber i lavsesongen. Det gir mer infrastruktur for pengene. Målet er å finne sikre og gode løsninger for alle typer syklister, fra barnet på vei til skolen til ”lycra-syklisten” som sykkelpendler til jobben i høy hastighet.
I NCC jobber vi ofte på veier og sykkelveier. Derfor vil vi rette søkelyset mot smarte og sikre sperringer også for syklister. Blant annet gir vi alle som læres opp i arbeid på vei, en innføring i syklistens hverdag. Hvilke risikable sperringer bør vi unngå? Hvilke løsninger er sikrere?
Den vanligste måten å komme seg til jobben på i dag, er med bil. I gjennomsnitt tar hver reise ca. 30 minutter, altså relativt korte reiser. Ved å legge bedre til rette for sykling kan vi ta et stort steg mot vårt felles mål om et fossilfritt samfunn.
Sykkelen er en samfunnsøkonomisk vinner. Forskningen taler sitt tydelige språk: Mindre risiko for hjerte- og karsykdommer, lavere sykefravær og store helsegevinster sammenlignet med om du velger bilen.
En sykkel trenger ikke å koste mye og er tilgjengelig for alle. Økt mobilitet for alle skaper en mer inkluderende by. Derfor kan sykkelen også bidra til mindre sosial utenforskap.