Bruk kontoret til å styrke ditt varemerke

Det holder ikke med fargerike sofaer. En fullstendig forståelse av bedriftens kultur og mål legger grunnlag for å skape en design som styrker varemerket. Kontorets beliggenhet og innredning påvirker bedriftens image. Smarte organisasjoner bruker dette som et markedsføringsverktøy overfor kunder, samarbeidspartnere , nåværende og fremtidige medarbeidere.

Bedriftens varemerke påvirkes av lokalene. Stadig flere ser nå mulighetene i å utnytte kontorets utforming, innredning, beliggenhet og funksjon i bedriftens varemerkearbeid. I nye kontorlokaler kan det meste påvirkes, men også eldre kontorer kan forvandles og bli varemerkebyggende fremfor, i verste fall, det stikk motsatte. Kulturen som rår innenfor veggene, vises allerede utenfra, og den besøkende får en følelse av hva bedriften står for straks han eller hun kommer inn i resepsjonen.

Mange faktorer virker inn på hvordan et varemerke blir oppfattet, og noen av dem er vanskelige å påvirke. Kontoret kan derimot planlegges, innredes og fargesettes så det fremhever bedriftens kultur, verdier og målsettinger. Google var tidlig ute med å sette kontoret på dagsorden for global varemerkeutvikling. Industriområdet Vallila i Helsingfors spinner videre på samme tanke. Her finner du kontorlokaler i renoverte kulturhistoriske bygg i et urbant miljø midt i byen. Og hva kan vel skape en mer kreativ atmosfære for en moderne bedrift enn møtet mellom gammelt og nytt?

Ifølge den svenske møbelprodusenten Kinnarps ligger nøkkelen til suksess i å se helheten fremfor bare de enkelte innrednings- og designdetaljene. Hva er bedriftens mål og kurs? Hva slags kultur rår på arbeidsplassen?

Tips til å skape et kontor som styrker varemerket

1. Kontorets fasade danner førsteinntrykket

Bygget er det første som møter den besøkende. Spennende arkitektur er en måte å formidle innovasjonsevne på, og store glassflater og innsyn signaliserer transparens. Kanskje er et innbydende og lett tilgjengelig inngangsparti det aller viktigste, eller skilt som synes på lang avstand.

2. Resepsjonens betydning for oppfatningen av bedriften

Resepsjonsmedarbeiderne har en viktig rolle når det gjelder å skape den rette følelsen for de besøkende, og det samme har den fysiske utformingen. Er det sitteplasser, kaffeautomat og trådløst Internett der? Resepsjonen bør være i tråd med det bildet av bedriften du ønsker å formidle.

3. Innredning og bruk av farger

Interiørdesign er et nyttig verktøy til å formidle hva varemerket står for. Ønsker du å bli oppfattet som varm og innbydende, er ikke marmorgulv det rette valget. Ønsker du å myke opp hierarkier, kan åpne kontorlandskaper være det du trenger. Husk bare å legge en inngående analyse til grunn for beslutningene du tar og ikke de planløsningene eller møblene som er moderne akkurat nå.

Marthe_Utmo
Marthe Utmo

Utleiesjef, NCC Property Development