NCC skal forsterke bru med ny metode

En helt ny metode tas i bruk når NCC i november går i gang med å forsterke Osstrupen bru på fv. 542 sør for Florø i Sogn og Fjordane.

Den 198 meter lange bruen fra 1976 har etter 40 års tjeneste bøyd seg ned i midten av brubuen. For å stoppe denne nedbøyingen trenger bru-konstruksjonen nå å forsterkes, i tillegg til at bruen skal løftes noe. Prosjektet har en verdi på 36,8 millioner kroner.

– Vi gleder oss til å gå i gang med jobben. Dette er et unikt og utfordrende prosjekt der vi tar i bruk en forsterkningsmetode som ikke er brukt tidligere, sier Henning Simonsen som er NCCs distriktssjef i Vest-Norge.

Metoden som skal brukes er oppspenning av to stålrør inne i bruen, som jekkes fra hver ende mot bruens balastkasse. Rørene har en diameter på 60 centimeter og samlet vekt er 144 tonn. Rørene festes med stålrammer med varierende mellomrom i underdelen av bruen.

- Dette oppdraget passer oss meget godt. Vår prosjektleder Tore Årberg har lang og tung erfaring med anleggsoppdrag i distriktet. I høst avslutter også NCC tre oppdrag i nærområdet, blant annet ved Svelgen kraftverk, et bekkeinntak i Mel og en bro på Fjordbase.

Vurderes for lignende bruer
Bruavdelingen i Vegdirektoratet har prosjektert forsterkningen av Osstrupen bru, og prosjektet utføres på oppdrag for Statens vegvesen region Vest.

–Dersom prosjektet går som forventet, kan det bli aktuelt å bruke denne metoden for å stramme opp andre broer av liknende type der det er oppstått behov for å forsterke konstruksjonen, sier byggleder Sjur Lauvdal i Statens vegvesen.

I tillegg til oppspenning, skal fugen i senter av bruen skiftes, og det skal legges fuktisolering og nytt slitelag på bruens veibane. Arbeidet skal etter planen være ferdigstilt 30.november 2018.

MEDIEKONTAKT:

Henning Simonsen, distriktssjef Vest, NCC Infrastructure
e:
henning.simonsen@ncc.no, t: +47 916 94 799

Robin Stenersen, kommunikasjonsrådgiver i NCC
e:
robin.stenersen@ncc.no , t: +47 952 90 219

Mediekontakt: Robin Stenersen, kommunikasjonsrådgiver, NCC
t: 952 90 219 e: robin.stenersen@ncc.no

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17.000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.