Digitalt pilotprosjekt ved Norges mest miljøvennlige skole

NCC med mobil BIM-pilot på prestisjeprosjektet Brynsengfaret skole i Oslo.

Store fordeler med mobile BIM-løsninger. Dette er noen av erfaringene et av Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling sitter igjen med etter et internt pilotprosjekt i samarbeid med den mobile BIM-leverandøren Rendra.

- Vi har lenge sett verdien av gode BIM-løsninger og er hele tiden på utkikk etter nye måter å arbeide digitalt på. Vi har på dette prosjektet vært så heldige som fikk delta i et pilotprosjekt hvor vi fikk muligheten til å skaffe oss erfaringer ved bruk av mobile BIM-løsninger for digital byggeplassoppfølging og arbeidsprosesser forbundet med oppfølgingspunkter, avvik, kvalitetssikring, verifisering og kontroll av produksjonsunderlag og tegninger, sier Thomas Bakkan, teknisk prosjekteringsleder i NCC Norge.

Effektiv befaring

Selskapet bruker også løsningen for oppfølging og kvalitetskontroll av underentreprenører.

- I akkurat dette tilfellet, så er vi i ferd med å skape oss erfaringer i bruk av BIM-verktøyet Rendra. Vi tester hvordan det fungerer til blant annet oppfølging av framdrift, avvik, forbefaringer og sluttbefaringer. Vi ser også på hvordan det kan brukes til overtakelsesbefaringer og kvalitetskontroller og avklaringer underveis. I tillegg ser vi også at verktøyet kan være hensiktsmessig å kunne brukes i produksjon for å finne ut hvordan noe skal løses og hvordan det er tenkt ut fra prosjektunderlaget, sier Bakkan.

Slike mobile BIM-løsninger er praktiske verktøy som hjelper selskapet gjennom hele byggeprosessen.

- Jeg slipper å gå inn til datamaskinen for å finne ut av ting. Med alt underlag tilgjengelig slipper jeg å lete etter riktige tegninger. Jeg har alle underlagene med meg ute på byggeplassen, noe som gjør at jeg jobber mer effektivt og sparer tid, sier han.

Store fordeler ved oppfølging

Bakkan ser store fordeler med å slippe å holde et papirarkiv oppdatert og lagret riktig.

- Vi opplever en større effektivitet, særlig om slike mobile BIM-løsninger brukes i et større omfang siden både underentreprenører og NCC internt kan skalere opp besparelsene. Man slipper å gå ut og ta bilder, ta med bilde inn, klippe det inn i et dokument, beskrive avviket formelt og laste det opp slik det ble gjort tidligere. Besparelsene kan multipliseres med antallet som bruker programmet, sier Bakkan.

Reduserer feil

Bakkan ser store fordeler med en felles løsning hvor prosjekteringsunderlaget og tegninger fra alle fag er samlet på ett sted.

- Vi ser at mobile BIM-løsninger slik som Rendra støtter hele produksjonen siden man effektivt får samlet alt av prosjekteringsunderlag i en løsning. Det er en del jobb å sortere underlaget, men når man først har gjort det er det enkelt å bygge videre når det kommer nytt underlag. På den måten får man brukt det direkte i produksjonen, sier han.

Med oppfølgingen direkte på byggeplassen løser selskapet problemer raskere og reduserer risiko for å bygge feil.

- Den største fordelen er at vi reduserer byggefeil og løser tverrfaglige problemer raskere siden vi har tilgang på tegningene til alle fag, sier Bakkan.

Mediekontakt:
Cato Werner Gustavson, kommunikasjonsrådgiver, NCC
t: 924 6 737 e: cato.werner.gustavson@ncc.no

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 54 milliarder og over 17.000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.