Første støp på Valle Wood er i gang

Det skjer mye på Valle i Oslo i disse dager. Mandag ble miljøprosjektets aller første store betongstøp igangsatt og byggekranen har kommet på plass.

Viktig milepæl i prosjektet: betongstøpet er i gang. Foto: Cato Gustavson/NCC

Klokken 0800 mandag morgen startet det. I løpet av 12 timer ble det kjørt inn den ene betongbilen etter den andre. Totalt 300 kubikkmeter med miljøvennlig lavkarbonbetong ble støpt i løpet av noen hektiske timer.

Gunstig støpevær

Betongen er første del av fundamentet til massivtre-prosjektet Valle Wood, som i disse dager reiser seg på nabotomten til nye Vålerenga stadion. Bygget blir Norges største kontorbygg i massivtre og skal stå ferdig i slutten av 2018

Prosjektleder i NCC beskriver betongstøp som presisjonsarbeid i kamp med klokken, men kunne melde at støpet gikk like strålende som sola skinte på mandag formiddag.

– Mer enn 30 betongbiler skal inn og ut av byggeplassen i løpet av dagen. Dette har vi sett frem til lenge, sier prosjektleder Steinar Kjus samtidig som en kø med betongbiler ligger og venter på å legge fra seg lasten sin. Igangsettelse av betongstøpet er en viktig milepæl for oss og været kunne ikke vært bedre. Det kom som bestilt, sier Kjus.

Prosjektet er i rute

I tillegg til igangsettelse av prosjektets første store betongstøp, kom byggekranen på plass forrige uke.

– Vi synes det er ekstra stas når krana er oppe. Nå har vi en godt rigget byggeplass og er klar for et veldig spennende
byggeoppdrag
, sier Kjus.

Et signalprosjekt innen massivtre

Valle Wood har fått navnet sitt på grunn av den gjennomgående bruken av massivtre. Bygget blir på 10700 kvadratmeter og blir dermed Norges største kontorbygg i massivtre. Bygget og områdene tilrettelegges for tradisjonell kontorvirksomhet, samtidig som det er det tenkt et annerledes kontorkonsept med plass til co-working og gründerbedrifter, samt møterom, konferansefasiliteter og ulike serverings- og servicetilbud.

Valle Wood:

Beskrivelse: Kontorbygg Byggetid: 3. kvartal 2017 – 1. kvartal 2019 Byggherre: NCC Property Development Entreprenør: NCC Building Entrepriseform: Samspillkontrakt Kontraktverdi: 190 millioner kroner eks. mva Arkitekt: Lund+Slaatto Arkitekter As

Mediekontakt:
Cato Werner Gustavson, kommunikasjonsrådgiver, NCC
t: 924 6 737 e: cato.werner.gustavson@ncc.no

Om NCC. Vår visjon er å fornye vår bransje og tilby de beste bærekraftige løsningene. NCC er ett Nordens ledende selskaper innen bygg og anlegg, infrastruktur og eiendomsutvikling med en årlig omsetning, eksludert Bonava, på SEK 53 milliarder og over 17.000 ansatte i 2016. Konsernet opererer i hele Norden, med den største delen av virksomheten i Sverige. Les mer om oss på NCC.no og følg oss på sosiale medier og på bransjebloggen Beyond Construction for tilgang til de ferskeste nyhetene. NCC er børsnotert på NASDAQ Stockholm.